måndag 11 juli 2011

Lejon eller kissekatt?

Igår var jag med på ledarupptakten till sommaren UngdomsOasläger. Förutom att det är vansinnigt roligt att vara med som ledare på läger med massa andra godningar så kan man få nöjet att höra Johannes Imberg predika och det är faktiskt bra grejer han har att säga typ hela tiden! Jag fattar inte vart han får allt ifrån. Gud antagligen...

Iallafall! Igår pratade han om att vi så lätt anpassar Gud efter hur vi själva vill ha honom och inte låter honom vara den STORE Gud han ju faktiskt är. Ibland är det som att vi gör det stora lejonet till en tam liten katt. Grejen är ju att det för det första inte stämmer med hurdan Gud faktiskt är och för det andra att det blir så väldigt mycket tråkigare att vara kristen om man ska gå omkring och tro att Gud är en liten fjant Gud som är rätt så harmlös och inte har så mycket inflytande i världen och är rätt så långt borta och väldigt ointresserad av mitt liv och vad jag gör med det.

Sånt där kan jag få för mig ibland. Irriterande ofta faktiskt. Det är då det är så skönt att dels slå upp sin Bibel och läsa om hur Gud är på riktigt och dessutom få ha en riktigt gasad och supertaggad Johannes Imberg framför sig som minsann aldrig i livet tänker skriva under på att Gud är en liten fjant.

Han är Herre över allt! Ingen är som han! Hur stor som helst, hur mäktig som helst och hur god som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar