lördag 8 oktober 2011

Ta Jesus på orden

Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Matt 6:27

Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga. Matt. 6:33-34
Tänk om man skulle ta Jesus på orden, verkligen lita på Honom. Gör er inga bekymmer. Det står inte, ”det mesta löser sig så oroa dig inte för mycket” eller ”sök mig först så fixar jag det jag hinner, resten får du ta tag i själv” eller "jag bryr mig bara om vissa särskilt utvalda bitar av ditt liv". Nej, det står som imperativ – en uppmaning: oroa er inte! Jag har koll! På alla livets områden. Håll dig nära mig och Du ska själv få se.
Innebär det att livet alltid kommer vara enkelt? Innebär det att vi alltid kommer få exakt det vi bett om på exakt det sättet? Innebär det att livet som kristen bara är ”happy clappy”? Nej troligtvis inte för det står det inte. Livet kan vara fruktansvärt och oerhört tungt ibland. Men! Som kristna får vi förlita oss på Gud. I 1 Petr. 5.7 står det Och kasta alla era bekymmer på Honom, ty han har omsorg om er. Vi får vända oss till Gud med allt. Allt som tynger oss, allt som oroar oss, allt som frustrerar oss, allt som gläder oss, ALLT! Och Han har omsorg om det. Vi får kasta det på Honom och lita på att Han tar hand om det. Det innebär att vi till och med får kasta vår otro på Honom, när vi har svårt att lita på Honom.  Även där möter Han oss. Det är en god Gud vi har att göra med. En god Gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar