onsdag 28 september 2011

Gatuliv i Addis

 Jag fattar inte vad det är jag ser här. Det är ofta så fruktansvärt att jag egentligen bara vill blunda. Jag väljer oftast att se det som trots allt är bra, att alla människor inte är fattiga, att det finns så många barn som skrattar och leker, att många av kvinnorna ser så stolta och vackra ut, att jag möter många ambitiösa och duktiga människor, att jag får träffa människor vars ögon bokstavligt talat strålar av glädje över att få känna Gud.
Men det är inte hela sanningen. Det är inte bara det som Guds ögon ser. Det är inte bara den glädjen som fyller hans hjärta.
Mitt i allt detta går de smutsiga barnen som tigger efter bröd, för det har ingenting att äta. De bor på gatan med sina mammor, om de nu ens har någon förälder alls. Förstår ni, dom BOR på gatan!! Oavsett om det regnar eller solen steker så har det inte det minsta alternativ att ta sig därifrån. Jag åker förbi gathörnen där de tonåriga flickorna står och väntar på att det ska komma fram en främmande man till dem som de kan sälja sina kroppar till, utan att vänta sig något annat tillbaka än några birr. Inte bara en gång, utan gång på gång, vecka efter vecka. Vad gör det med en? Hur förstör det alla föreställningar om vad kärlek är och vad det innebär att vara älskad av någon? Jag går förbi de nerdrogade männen som ligger på gatan för de ser ingen framtid och har tappat allt hopp om att livet skulle kunna innebära något annat än gatan.

Guds tårar och Djävulens hånfulla flin blir så uppenbart när jag tillåter mig själv att se hela sanningen om livet här. Samtidigt tror jag att Jesus Kristus är den som kickat ass med Satan en gång för alla. Han lever, han är inte död! Där Jesus är förvandlas livet, oavsett hur det ser ut. Han är ljus oavsett hur tätt mörkret än verkar vara. Oavsett yttre omständigheter och fattigdom blir livet något helt annorlunda när Jesus är med.

Jag längtar så mycket tills Jesus kommer tillbaka och styr upp allting, men till dess vill jag göra allt jag kan för att också älska den mänsklighet som Gud älskar, våga gå in i det som fyller Guds hjärta med sorg för att där få dela med mig av allt det goda som Gud är och vill. Jesus gör verkligen skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar