tisdag 20 september 2011

Gud i vardagen. Luk 3:10-14.

av David Börjesson




Jag heter David och skriver i bloggen denna veckan, vilket känns roligt! Jag är 28 år och pluggar i teologi i Lund. Annars tycker jag om Bibeln, fotboll och landet Indien (väldigt mycket). 

Vid sidan av min studier läser jag en bibelstudiekurs online där jag just nu studerar Lukas. Det är mycket givande att ta tid och gå igenom detta evangelium stycke för stycke. 
För några dagar sedan fastnade jag för något jag läste i Lukas 3. I detta kapitel kan vi läsa om Johannes Döparens tjänst och predikan, hur Johannes uppmanande folket att omvända sig men också att bära frukt som tillhör omvändelsen. (frukt handlar här om goda gärningar, en förvandlad karaktär)

I i 3:10ff står det om hur olika folk ställde frågor till Johannes: "Vad skall vi göra?" Först folket i allmänhet, sedan tullindrivare och soldater. Det som slog mig var hur Johannes svar på ett sätt inte är så spektakulära uppmaningar. De som har kläder och mat ska dela med sig åt den som inte har; tullindrivarna skulle inte driva in pengar för egen vinning; och soldaterna skulle inte våldföra sig på någon eller pressa någon på pengar, utan nöja sig med sin lön. 

Detta var Johannes svar helt enkelt, ganska enkla steg kan man tycka. Vi kanske kan tänka, att om man verkligen vill leva som kristen behöver man göra något stort och spektakulärt, men Guds rike tror jag vi finner i vår enkla vardag, i de små valen vi gör varje dag. Och även det som för våra ögon är stort börjar alltid här. Där formar Gud vår karaktär och där lär vi oss att finna hans rike i på alla livets områden. 

Vad skulle Johannes svara dig som tonårig? Kanske skulle hans sagt: Lyd dina föräldrar, gör din läxor och älska din familj. Vad tror du han skulle sagt till dig? 

Vad kan du göra idag för att växa som kristen? Kanske kan det vara att säga hej till någon som inte har så många vänner, hjälpa dina föräldrar med något, eller något annat – men något som är enkelt och rimligt! 

Detta verkar kanske så enkelt, eller för enkelt, men skulle vi leva så här dag för dag tror jag tids nog många skulle fråga oss, "vem är egentligen denne Jesus?"



     





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar