torsdag 10 november 2011

Älska nästan

När jag har kommit till det stadiet att alla vet att jag är kristen, vad gör jag då? 

Jag är själv ofta orolig för det där med att prata om Jesus, för då kommer folk bara att ha invändningar och jag är ju inte bra på att ge svar på tal! Men jag kom fram till vad jag tycker är allra viktigast. Nämligen att visa på Jesus genom mitt sätt att leva. Det står Joh 13:34-35 "Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall ni också älska varandra.Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." Jag tror verkligen att det är så! Visst, det finns många, många fina människor som är osjälviska och kärleksfulla utan att vara kristna, men jag tror ändå att i dagens samhälle är det skrämmande vanligt att sätta sig själv på första plats. Därför är det bästa sättet att visa på Gud att sätta andra människor först. Det gäller inte bara ens närmsta vänner, utan alla medmänniskor.

Självklart kan vi inte rå för om vi tycker mer eller mindre om olika människor, och vi kan inte behandla alla som vår bästa vän. Men det viktigaste är att vi ser på dem som Guds underbara skapelse, och oavsett hur vi känner för dem inte dras med i skitsnack! Det är nog en av de allra vanligaste fallgroparna. Ords 18:8 "Baktalarens ord är som läckerbitar, de tränger in i människans inre." Vi alla trillar dit ibland, men är det något vi måste kämpa mot. Och jag tror också att det kan vara det bästa sättet att visa att du är annorlunda, genom att vägra att ställa upp på det! Nej, tala bara gott om människor, och har du problem med någon, be för den personen och be att du ska få kärlek och tålmodighet! 

Frid Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar