söndag 6 november 2011

Några frågor jag ställer mig:

Vad handlar mitt liv om som kristen om? Är kristendom en tro någonstans i vardagsperiferin för mig eller finns Jesus med som en central gestalt mitt i mitt liv?! Vem är Jesus för mig över huvud taget? Ärligt talat, vem är Han för mig?

Den Han själv säger sig vara och vill vara för mig är något så helt annorlunda än allt annat jag själv skulle kunna tänka ut på egen hand. Han säger att han är Gud själv och att han faktiskt har något underbart att göra med just mitt liv. Att han på djupet älskar mig. Att han vill vara en del av just mitt liv för att det var så han hade tänkt det från början. Att meningen med livet först och främst handlar om att få upptäcka att det finns en Gud som ser och vet allt om mig, som söker min vänskap och min respons på sin kärlek. Hur konstigt som helst, men tänk om det är sant?

”Om du är Messias, så säg det öppet till oss! Jesus svarade: Jag har sagt er det, och ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig. Om jag inte gör min Faders gärningar, så tro mig inte. Men om jag gör dem, så tro på gärningarna, om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.” Joh 10:25, 37-38.

När jag sitter och läser sidor ur evangelierna blir jag så fascinerad över hur Jesus verkligen på alla möjliga sätt verkligen försöker övertyga och bevisa i både ord och gärningar att han visst är Gud och inte alls bara en snäll person som vem som helst.

Ärligt talat, att läsa evangelierna alltså… de gör bilden av vem Jesus är och vad han har att göra med och vill med mitt liv så väldigt mycket tydligare. Väldigt värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar