lördag 19 november 2011

Räddad get


På den fyrfiligt asfalterade vägen kör vi förbi en man som springer mitt i gatan med en träpåk i ena handen. Han ser snabb och andfådd ut. Vad håller du på med galna man, tänker jag. Spring nån annan stans där du inte är lika nära döden hela tiden, smartass!
50 meter senare kommer svaret på mannens märkliga val av löparrunda: en väldigt vilsen och extremt stressad och väldigt, väldigt trafiklivshotad get irrar omkring mitt i rusningstrafiken och är centimeter från att bli påkörd gång på gång. Paniken lyser ur de små getögonen. (Kan man tänka sig i alla fall, jag såg faktiskt inte så noga.)
Allt får ett lyckligt slut då den springande mannen hinner ifatt den vilsna geten och räddar livet på den. (Åtminstonde en dag till, innan den hamnar i någon etiopisk mage.)
En modern, etiopisk tolkning av Johannes 10, om Jesus som den gode herden skulle man kunna säga om den här historien. Ibland känner man sig faktiskt som en vilsen liten get mitt i trafikkaos och då är det väldigt bra att få bli räddad, dock inte bara för en dag eller två, utan för ett betydligt längre liv än så!
HURRA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar